Türkiye Büyük Millet Meclisi, trafikteki saldırgan sürücülere ve doğayı tahrip edenlere yönelik yeni ve ağır yaptırımları içeren yasa tasarılarını görüşmeye hazırlanıyor. Plaka değiştirene 140 bin, acil duruma yol vermeyene 46 bin, saldırgan sürücülere ise 180 bin lira para cezası gibi caydırıcı önlemler geliyor. Ayrıca hız ihlallerine peş peşe ehliyet iptalleri ve milli parklarda ekolojik dengeyi bozanlara hapis cezası gibi radikal adımlar da masada.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu, trafik güvenliğini sarsan ve doğamızı tehdit eden eylemlere karşı sert yaptırımlar getirecek yasa tasarılarını masaya yatırmaya hazırlanıyor. Önümüzdeki günlerde görüşülecek olan Karayolları Trafik Kanunu’nda ve Milli Parklar Kanunu’nda yapılacak köklü değişiklikler, sorumsuz davranışların önünü kesmeyi hedefliyor. Özellikle trafikteki kabadayı sürücülere ve çevre katliamcılarına karşı uygulanacak yüksek para cezaları ve hapis yaptırımları dikkat çekiyor.
Trafikteki hoyratça tavırları ve kuralsızlığı alışkanlık haline getirenlere karşı caydırıcı adımlar atılıyor. Meclis gündemine gelecek düzenlemelerle birlikte, trafik canavarlığına soyunanlar için cep yakacak ağır bedeller ödenmesi gerekecek.
Aracının tescil plakasını bilerek farklı okunacak veya okunamayacak şekilde değiştiren uyanık sürücüler, tam 140 bin lira idari para cezasına çarptırılacak. Bununla da kalmayacak, araçları 30 gün boyunca trafikten menedilecek. Bu, plaka manipülasyonu yapanlara karşı net bir mesaj niteliğinde.
Hayat kurtaran cankurtaran, yaralı veya acil hasta taşıyan araçlar ile itfaiye ve orman yangını söndürme araçlarına geçiş hakkı tanımayan veya yer açmayan sürücüler 15 bin lira, durması gerektiği halde durmayanlar ise 46 bin lira idari para cezasıyla yüzleşecek. Üstelik bu kişilerin sürücü belgeleri de 30 gün süreyle elinden alınacak. Hayat kurtarmaya gidenlere engel olmak artık çok pahalıya mal olacak.
Trafikte saldırı maksadıyla başka bir aracı inatla takip eden veya araçtan inip arbede çıkaran agresif sürücülere çok ağır bir yaptırım geliyor: 180 bin lira idari para cezası! Bu kişilerin sürücü belgeleri 60 gün süreyle geri alınacak, araçları ise 30 günlüğüne trafikten uzaklaştırılacak. Yol terörü estirenlere artık affetmek yok.
Hız tutkunlarının da yeni düzenlemelerle canı yanacak. Yerleşim yeri içinde hız sınırını 46-55 km/saat aşanların ehliyetleri her seferinde 30 gün, 56-65 km/saat aşanların 60 gün, 66 km/saat ve üzeri aşanların ise her seferinde 90 gün süreyle geri alınacak. Tekerrür eden hız ihlalleri, ehliyetin uzun süre cebinizden uzak kalması anlamına gelecek.
Çevredekileri rahatsız edecek derecede gürültü çıkaran araç kullananlara 16 bin lira, seyir halindeyken cep veya araç telefonu gibi haberleşme cihazı kullananlara ise 5 bin lira idari para cezası uygulanacak. Gürültüyle çevreye rahatsızlık verenler ve direksiyon başında telefonla oyalananlar artık iki kere düşünecek.
Kırmızı ışık ihlali yaparak kazaya sebebiyet verenlerin sürücü belgeleri 60 gün süreyle alınacak ve geri iade için psikoteknik değerlendirmeden geçmeleri gerekecek. Kanunsuz yarış yapan motorlu araç sürücülerine ise 46 bin lira idari para cezası ve 2 yıl süreyle ehliyetine el konulması gibi çok ciddi bir yaptırım geliyor. Hem kendi hayatını hem başkalarının hayatını hiçe sayanlara geçit verilmiyor.
Ölümlü veya yaralanmalı trafik kazalarına karışıp, zabıtanın izni olmaksızın zaruret dışında olay yerinden kaçan sürücülere 1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası verilmesi gündemde. Sorumluluktan kaçmak artık çok ağır sonuçlar doğuracak.
Bisiklet, elektrikli skuter, motorlu bisiklet ve motosiklet sürücülerinin yaya yollarını kullanmaları halinde 5 bin lira idari para cezası kesilecek. Ayrıca karlı ve buzlu havalarda kamyon, çekici ve otobüs sürücülerinin kar zinciri bulundurma ve kullanma zorunluluğu getiriliyor. Herkes kendi yolunda gidecek, güvenlik önlemleri elden bırakılmayacak.
Yük taşımacılığında kullanılan 3.500 kilogramdan ağır motorlu taşıtlar ile 17 kişiden fazla yolcu taşıyan araçlarda ve taksilerde takograf/taksimetre bulundurma ve kullanma zorunluluğu genişletiliyor. Bu sayede hem güvenlik hem de haksız rekabetin önüne geçilmesi amaçlanıyor.
Milli Parklar Kanunu’nda yapılacak değişiklikler ise doğamızı korumaya yönelik devrim niteliğinde adımlar içeriyor. Ekosistemimize zarar verenlere karşı daha sert cezalar yolda.
Milli parklarımızda tabii ve ekolojik dengeyi, tabii ekosistem değerini bozanlara 1 yıldan 3 yıla kadar hapis ve 5 bin güne kadar adli para cezası uygulanacak. Bu adımla, doğa katliamcılarına karşı net bir duruş sergileniyor.
Milli parklara giriş ücretini ödemeden girenler, giriş ücretinin 14 katı tutarında idari para cezasıyla karşılaşacak. Merkez Av Komisyonu tarafından yasaklanan avlaklarda avlananlara 200 liradan 10 bin liraya, özel koruma alanlarında avlananlara ise 350 liradan 15 bin liraya kadar cezalar kesilecek. Doğamızın ve yaban hayatının korunması artık daha güçlü bir kalkanla sağlanacak.
Milli parklardaki koruma hizmetleri artık orman muhafaza memurlarının yanı sıra av ve doğa koruma memurları ile saha bekçileri tarafından da yürütülebilecek. Ayrıca Milli Parklar Kanunu kapsamında el konulan bütün yapı ve tesisler derhal yıkılacak veya ihtiyaç duyulursa değerlendirilecek. Doğayı tahrip etmeye yeltenenlere karşı daha geniş bir denetim ve hızlı müdahale mekanizması kuruluyor.
Bu önemli yasal düzenlemelerle birlikte, Meclis’te diğer komisyon toplantıları ve siyasi parti grup toplantıları da devam edecek. Milletvekilleri, gündemlerindeki konuları değerlendirmek ve kamuoyuna açıklamalarda bulunmak üzere çalışmalarını sürdürecek.
Hayatadair.com.tr, gündem, dünya, eğitim, ekonomi, magazin, sağlık, spor ve teknoloji alanlarında güncel ve tarafsız haberleri okuyucularıyla buluşturan kapsamlı bir haber platformudur.