Diyet Uzmanı Arabalı, Ramazan ayında yapılan sahur ve iftar hatalarının sağlık sorunlarına yol açabileceğini belirtti. Dengeli beslenme önerileri sundu.
Diyet Uzmanı Arabalı, Ramazan ayında uzun süreli açlık ve susuzluk nedeniyle vücudun metabolik düzeninde meydana gelen değişikliklere dikkat çekti. Arabalı, sahur ve iftarda yapılan yanlış beslenme alışkanlıklarının kan şekerinde ani yükselmelere, halsizliğe, baş ağrısına ve sindirim sorunlarına yol açabileceği konusunda uyarılarda bulundu.
Oruç sırasında vücudun enerji üretiminde fizyolojik değişiklikler meydana geldiğini belirten uzman, karaciğerde depolanan glikojenin tükenmesinin ardından yağ depolarının enerji için devreye girdiğini ifade etti. Uzun süreli açlık sonrası hızlı ve aşırı yemek tüketiminin bu sorunlara yol açtığını vurguladı. Bu nedenle Ramazan’da dengeli ve kontrollü beslenmenin önemini dile getirdi.
İftar öğününde mideyi yormadan beslenmenin önemine değinen Arabalı, orucu su ve 1-2 adet hurma ile açmayı önerdi. Ardından hafif bir çorba tüketiminin sindirim sistemini hazırlayacağını, ana yemeğe geçmeden önce 10-15 dakika beklemenin ise aşırı yemek tüketimini engelleyeceğini kaydetti.
İftarda dengeli bir tabak oluşturulmasının gerekliliğini vurgulayan Diyet Uzmanı, protein, lif ve kompleks karbonhidratların birlikte tüketilmesini tavsiye etti. Izgara tavuk, balık veya yağsız kırmızı et gibi protein kaynakları ile bol salata, sebze, tam tahıllar veya bulgur tercih edilmesini belirtti. Beyaz ekmek, pide ve şerbetli tatlıların aşırı tüketiminin kan şekerini hızla yükselterek kilo artışına neden olabileceği uyarısında bulundu.
Ramazan ayında sık yapılan hatalardan birinin şerbetli tatlıların fazla tüketilmesi olduğunu ifade eden Arabalı, tatlı tüketiminin haftada 1-2 kez ile sınırlandırılması gerektiğini söyledi. Şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar, güllaç, meyve ve yoğurt gibi alternatiflerin tercih edilebileceğini, tatlının iftardan hemen sonra değil, en az 1-2 saat sonra tüketilmesini önerdi.
Sahur öğününün atlanmasının metabolizmayı olumsuz etkilediğine dikkat çeken uzman, sadece su içerek geçiştirilen sahurun metabolizmayı yavaşlatarak gün içinde halsizliğe neden olabileceğini belirtti. Sahurda yumurta, peynir, yoğurt gibi protein kaynakları, tam tahıllar, yulaf, ceviz, badem ve bol yeşillik içeren dengeli bir tabak oluşturulmasını tavsiye etti.
Diyet Uzmanı Arabalı, Ramazan ayında yetersiz su tüketiminin sık yapılan hatalardan biri olduğunu vurguladı. Günlük ortalama 2-2,5 litre su tüketimi hedeflenmesi gerektiğini, çay ve kahvenin suyun yerini tutmadığını ve aşırı kafein tüketiminin vücuttan sıvı kaybını artırabileceği konusunda uyardı.
Ramazan’da hafif fiziksel aktivitenin de önemli olduğunu belirten Arabalı, iftar sonrası yaklaşık 30 dakikalık hafif tempolu yürüyüşün hem sindirimi kolaylaştıracağını hem de kan şekerinin dengelenmesine yardımcı olacağını ifade etti.
Diyabet, hipertansiyon, gebelik ve emzirme dönemindeki bireylerin oruç konusunda mutlaka hekim kontrolünde karar vermeleri gerektiğini belirten uzman, sağlıklı bir beslenme planı oluşturulduğunda Ramazan ayının daha dengeli geçirilebileceğini sözlerine ekledi.
Hayatadair.com.tr, gündem, dünya, eğitim, ekonomi, magazin, sağlık, spor ve teknoloji alanlarında güncel ve tarafsız haberleri okuyucularıyla buluşturan kapsamlı bir haber platformudur.