Doç. Dr. Deniz Ökdemir, D vitamini eksikliğinin yanı sıra aşırı kullanımının da ciddi sağlık sorunlarına yol açabileceği uyarısında bulundu.
Doç. Dr. Deniz Ökdemir, D vitamininin vücuttaki kritik rolüne dikkat çekerek, eksikliğinin yanı sıra aşırı kullanımının da ciddi sağlık sorunlarına yol açabileceği uyarısında bulundu. Ökdemir, D vitamininin kas ve kemik sağlığı için hayati öneme sahip olduğunu vurguladı.
D vitamini eksikliğinin özellikle çocuklarda raşitizm hastalığına neden olabileceğini belirten Ökdemir, bu durumda kemiklerin yeterince sertleşmediğini ve yürüme güçlükleri ile kemik eğriliklerinin ortaya çıkabileceğini ifade etti. Ayrıca, bebeklerde bıngıldağın geç kapanması ve diş çıkarma sorunlarının da D vitamini eksikliğinin belirtileri arasında yer aldığını söyledi.
Ökdemir, D vitamini eksikliği olan bebeklerin genellikle huzursuz olduğunu ve baş bölgesinde aşırı terleme görüldüğünü, daha büyük çocuklarda ise kas ağrıları ve krampların ortaya çıkabileceğini aktardı. Şiddetli vakalarda ise kan kalsiyumunun düşmesine bağlı nöbetlerin görülebileceğini belirtti.
Türkiye’deki sağlık politikası gereği bebeklere doğumdan itibaren bir yaşına kadar ücretsiz D vitamini takviyesi yapıldığını hatırlatan Ökdemir, ailelerin bu desteği düzenli kullanmasının önemini vurguladı. Bir yaşından sonra ise güneş ışınlarının D vitamini sentezi için en önemli kaynak olduğunu belirtti.
Özellikle UVB ışınlarının D vitamini üretimi için gerekli olduğunu ve bu ışınların saat 10.00 ile 16.00 arasında daha yoğun olduğunu ifade eden Ökdemir, vücudun dörtte birinin hafifçe kızaracak kadar güneşe maruz kalmasının günlük D vitamini ihtiyacını karşılayabileceğini söyledi.
Öğle saatlerinde yoğun güneşlenmenin cilt kanseri riskini artırabileceği uyarısında bulunan Ökdemir, güneşlenmek için en uygun zamanların sabah 10.00-11.00 veya öğleden sonra 15.00 civarı olduğunu belirtti. Ayrıca, cam arkasından güneşlenmenin faydasız olduğunu ve yüksek faktörlü güneş kremlerinin D vitamini sentezini azaltabileceğini ekledi.
D vitamini takviyelerinin bilinçsizce kullanımının arttığına dikkat çeken Ökdemir, D vitamini fazlalığının da en az eksikliği kadar tehlikeli olduğunu vurguladı. Yağda eriyen bir vitamin olduğu için vücutta depolanabilen D vitamininin aşırı dozda alınması durumunda zehirlenmelere yol açabileceğini, böbrek taşları ve damar kireçlenmeleri gibi ciddi sorunlara neden olabileceğini belirterek, hekim kontrolü olmadan D vitamini kullanılmaması gerektiğini sözlerine ekledi.
Hayatadair.com.tr, gündem, dünya, eğitim, ekonomi, magazin, sağlık, spor ve teknoloji alanlarında güncel ve tarafsız haberleri okuyucularıyla buluşturan kapsamlı bir haber platformudur.